Martin Kippenberger: Window Shopping / Elfie Semotan: Flowers

17 September - 14 October 2014
Overview

The major series of eight paintings on show in the exhibition Window Shopping was made in 1996 during one of the most creative phases in Martin Kippenberger’s life. That same year he also created two other series of paintings – Jacqueline: The Paintings Pablo Couldn’t Paint Anymore and The Raft of Medusa.

 

Capitain Petzel is presenting all the works in the series Window Shopping, which has never before been shown in its entirety as a group.

 

Martin Kippenberger selected his source materials for Window Shopping from Flowers, a set of fashion photographs shot by his wife Elfie Semotan for the French magazine View on Colour. Unlike the two other series which are based on black-and-white photographs, the Window Shopping series was based on colour slides, which inspired the artist to paint in an often translucent and, for him, unusually colourful manner. The idiosyncratic aesthetic of these motifs is taken to a particular extreme in one painting: Kippenberger ‘removed’ the chair from underneath one of the models (the style of the image is a homage to the rock band Leningrad Cowboys) but makes up for it by adding a third leg. The only self-portrait in this series shows Martin Kippenberger wearing a dress by Issey Miyake.

 

All these paintings were done in Martin Kippenberger’s studio in Burgenland, Austria, and were amongst the last works he completed.

 

The eight paintings in this series – plus an additional eight drawings – were shown in January 1997 at Galerie Hubert Winter in Vienna as Window Shopping Until 2 a.m.. Moreover passers-by could see into a room in the gallery where each of the eight paintings was displayed, in succession, for a few days, along with all eight drawings presented on a shelf bought specifically for that purpose. The order in which the paintings were shown was listed on the exhibition poster, designed by Martin Kippenberger. The image on the poster is a half-portrait of the artist, recalling Elfie Semotan’s famous shot of the fashion icon, Helmut Lang. The original fashion photographs by Elfie Semotan – from her series of Flowers – complement the paintings and drawings in this exhibition.

 

The exhibition is accompanied by the publication Martin Kippenberger. Window Shopping.

 

 

Die acht Gemälde der Ausstellung Window Shopping sind als bedeutender Malereizyklus im Jahr 1996 entstanden, innerhalb einer der produktivsten Schaffensphasen des Künstlers, ebenso wie die Bilderserien Jacqueline: The Paintings Pablo Couldn’t Paint Anymore und Das Floß der Medusa.

 

Capitain Petzel präsentiert die gesamte Werkgruppe Window Shopping, die so vereint bis zum heutigen Zeitpunkt noch nie gezeigt worden ist.

 

Martin Kippenberger verwendete als Ausgangspunkt für Window Shopping eine Auswahl von Modefotografien seiner Frau Elfie Semotan, die sie unter dem Titel Flowers für das französische Magazin View on Colour aufgenommen hatte.

 

Im Gegensatz zu den beiden anderen Malerei-Serien, welche sich auf Schwarzweiß-Fotografien beziehen, dienten hier farbige Diapositive als Vorlage und inspirierten den Künstler zu einer überwiegend lasierenden Maltechnik und einer für ihn ungewöhnlichen Farbigkeit. Die eigenwillige Ästhetik der Motive wird von Kippenberger in einem Bild auf die Spitze getrieben. Er entzieht einem Modell (das Styling ist eine Widmung an die Rock-Pop-Band Leningrad Cowboys) den Stuhl, lässt ihm dafür aber ein drittes Bein zukommen. Ein anderes Werk, das einzige Selbstporträt dieser Serie, zeigt den Künstler in einem Kleid von Issey Miyake.

 

Die Gemälde entstanden in Martin Kippenbergers Atelier im Burgenland, Österreich und gehören zu den letzten Werken, die er vollenden konnte.

 

Die acht Bilder dieser Serie wurden, mit ebenso vielen Zeichnungen erweitert, im Januar 1997 in der Galerie Winter in Wien unter dem Titel Window Shopping bis 2 Uhr nachts ausgestellt. Zu bestimmten Zeiten wurde überdies in dem von der Straße durch ein Schaufenster aus einsehbaren Ausstellungsraum jeweils ein Gemälde mit den acht Zeichnungen zusammen ausgestellt. Zur Präsentation der Zeichnungen wurde ein eigens angeschafftes Regal aufgestellt. Die jeweiligen Präsentationszeiten der Werke fanden sich auf einem von Martin Kippenberger gestalteten Plakat zu dieser Ausstellung. Dieses zeigt als Hauptmotiv das Halbporträt des Künstlers, eine Referenz zu Elfie Semotans berühmter Aufnahme der Mode-Ikone Helmut Lang. Die Original-Fotografien von Elfie Semotan aus der Modestrecke Flowers komplementieren die Ausstellung.

 

Zur Ausstellung erscheint eine Publikation mit dem Titel Martin Kippenberger. Window Shopping.

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