Sanya Kantarovsky: Watercolors

10 September - 7 November 2020

Capitain Petzel is thrilled to announce its first show with New York-based artist Sanya Kantarovsky. The artist will be presenting a selection of recent watercolors.

 

Kantarovsky works across mediums, including sculpture, animation and curation, with painting remaining at the center of his practice. Teeming with wry humor and unearthly narratives, Kantarovsky’s paintings propose scenarios of turmoil and investigate liminal spaces, physical proximities, affect, and cruelty. His sometimes delicate and often repulsive subjects grapple with the confines of their bodies, interacting with one another in a painterly satire of status anxiety and existential crises. Willfully engaging the historical canon of painting and literature, Kantarovsky perverts tropes and archetypes with elements gleaned from more populist forms of visual culture such as cartoons, illustration, film and advertising. Kantarovsky’s paintings are assembled through fits and starts, with layered abrasions and dispersions of material, resulting in surfaces that engender a productive delay in looking and seeing.

 

Kantarovsky has recently had solo shows at Kunsthalle Basel and Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin. Recent group shows include Radical Figures, Whitechapel Gallery, London; GIVE UP THE GHOST, Baltic Triennial 13, Vilnius; The Arcades: Contemporary Art and Walter Benjamin, Jewish Museum, New York; The Eccentrics, Sculpture Center, New York. Kantarovsky’s works are held in many collections around the world, including the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C.; Institute of Contemporary Art, Boston; Hammer Museum, Los Angeles; Tate Modern, London; and Whitney Museum of American Art, New York.

 

 

Capitain Petzel freut sich, die erste Ausstellung mit dem in New York lebenden Künstler Sanya Kantarovsky anzukündigen. Kantarovsky wird eine Auswahl aktueller Aquarelle präsentieren.

 

Sanya Kantarovsky arbeitet medienübergreifend mit Skulptur, Filmanimationen und mitunter als Kurator, wobei die Malerei im Zentrum seiner Praxis steht. Seine von schrägem Humor und gespenstischen Szenen durchzogenen Gemälde suggerieren instabile Situationen und untersuchen Grenzerfahrungen von physischer Nähe, Affekt und Grausamkeit. Seine manchmal zarten und oft irritierenden Figuren setzen sich mit den Beschränkungen ihres Körpers auseinander und interagieren miteinander in einer Art malerischer Satire, getrieben von existentiellen Ängsten und Lebenskrisen. In seinem bewußten Rückgriff auf den historischen Kanon der Malerei und Literatur vereint Kantarovsky dessen Motive und Archetypen mit Elementen, die aus populäreren Formen der visuellen Kultur stammen, wie Karikatur, Illustration, Film und Werbung. Kantarovsky setzt seine Gemälde versatzstückartig zusammen, mit schichtweisem Auftrag sowie Abschürfungen von Material, wodurch Oberflächen entstehen, die ein längeres Verweilen beim Betrachter herausfordern.

 

Jüngste Einzelausstellungen von Sanya Kantarovsky fanden unter anderem in der Kunsthalle Basel und in der Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin, statt. Zu den Gruppenausstellungen zählen Radical Figures, Whitechapel Gallery, London; GIVE UP THE GHOST, Baltic Triennial 13, Vilnius; The Arcades: Contemporary Art and Walter Benjamin, Jewish Museum, New York; und The Eccentrics, Sculpture Center, New York. Kantarovskys Werke befinden sich in vielen Sammlungen auf der ganzen Welt, darunter das Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C.; Institute of Contemporary Art, Boston; Hammer Museum, Los Angeles; Tate Modern, London; und Whitney Museum of American Art, New York.