June 9 – August 13, 2016


Capitain Petzel is pleased to be able to present the first solo exhibition at the gallery by Austrian painter Tobias Pils.

 

In his paintings, Tobias Pils generates a reality based on its own laws, in which paradoxes, ruptures and associative mental leaps result in an organic whole. The images lead their viewers into a world

of forms and structures that seem familiar, but can never be completely resolved. His exclusive use of gray tones not only points to a conceptual approach similar to that of monochrome or purely gestural painting, it also removes the images from the realm of space and time.

 

Conceived towards the outside and taking into account the gallery’s glass architecture, Tobias Pils’ works resemble dream-like semantic constructions in the form of a unity of externalization and internalization. Floral forms present themselves like borrowings from Karl Blossfeldt, but without his formal severity — instead suggesting intuitive manifestations, fading out diffusely. They celebrate the beauty of nature and that of the eroticism immanent in nature. This floral lightness is contrasted with surreal elements and hard, severe forms that spread out across the canvas like an explosion or thrust themselves into the image as black shapes. The theme of nature in the paintings contrasts with the angular, mechanical forms of the ink drawings, which convey a sense of urban hardness.

 

The force of tension in Pils’ art is formed by the ambivalence of his works, their intangible

intermediate state, simultaneously impenetrable and transparent. Viewers are tempted to define a state, but it resists every definition. A slipping, transitory place becomes a space of aesthetic experience.

 

Tobias Pils was born in Linz (Austria) in 1971. He lives and works in Vienna.

 

 

 

 

Capitain Petzel freut sich, die erste Einzelausstellung mit dem österreichischen Maler Tobias Pils präsentieren zu können.

 

Tobias Pils erzeugt in seinen Bildern eine Wirklichkeit nach eigenen Gesetzen, in der Paradoxien, Bruchstellen und assoziative Sprünge ein organisches Ganzes ergeben. Die Bilder führen den Betrachter in eine Formen- und Strukturwelt, die ihm bekannt erscheint, sich aber nie eindeutig auflösen lässt. Die ausschließliche Verwendung von Grautönen verweist nicht nur auf einen konzeptuellen Ansatz ähnlich dem zur monochromen oder rein gestischen Malerei, sondern entrückt die Bilder von Raum und Zeit.

 

Unter Berücksichtigung der gläsernen Galeriearchitektur nach Außen hin konzipiert, erscheinen Tobias Pils Arbeiten wie traumähnliche Sinnkonstitutionen als Gesamtheit von Veräußerlichung und Verinnerlichung. Florale Formen präsentieren sich wie Anleihen von Karl Blossfeldt, jedoch nicht in dessen formaler Strenge, sondern wie intuitive Erscheinungen, diffus und faserig auslaufend. Sie huldigen die Schönheit der Natur und die der Natur immanenten Erotik. Die florale Leichtigkeit wird kontrastiert mit surrealen Elementen und harten, strengen Formen, die sich explosionsartig auf der Leinwand ausbreiten oder sich als schwarze Fläche in das Bild schieben. Dem Naturthema der Malereien stehen die kantigen, mechanischen Formen der Tuschezeichnungen gegenüber, die einen Eindruck von urbaner Härte vermitteln.

 

Das Spannungsmoment an Pils’ Kunst ist die Ambivalenz seiner Arbeiten, der nicht greifbare Zwischenzustand, undurchdringlich und transparent zugleich. Der Betrachter ist versucht, einen Zustand zu definieren, der sich jedoch jeglicher Definition entzieht. Ein entgleitender, transitorischer Ort wird ästhetischer Erfahrungsraum.

 

Tobias Pils wurde 1971 in Linz (AT) geboren. Er lebt und arbeitet in Wien.

 


  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Tobias Pils, "Untitled (yes&no)", 2016, Mixed media on canvas, 355 x 202 cm / 139.76 x 79.53 inches, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Tobias Pils, "Untitled (desire)", 2016, Mixed media on canvas, 220 x 200 cm / 86.61 x 78.74 inches, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Tobias Pils, "Untitled (round)", 2016, Mixed media on canvas, Ø 197 cm / Ø 77.56 inches, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Tobias Pils, "Untitled (sun ra)", 2016, Mixed media on canvas, 323 x 200 cm / 127.17 x 78.74 inches, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Tobias Pils, "Untitled (woman)", 2016, Mixed media on canvas, 200 x 306 cm / 78.74 x 120.47 inches, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust
  • Installation view: Tobias Pils, June 9 – August 13, 2016, © the artist, photo: Jorit Aust