On the Politics of Delicacy

January 24 – February 22, 2020





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Press Preview

 

The Robert Anton Theatre

&

Yael Bartana, Duggie Fields, Federico García Lorca, Nicholas Grafia, Hannah Höch, Karolina Jablonska, Krzysztof Jung, Tadeusz Kantor, Stanislava Kovalcikova, Zoe Leonard, Liliane Lijn, Raúl Martínez, Joanna Piotrowska, Jimmy De Sana, Mikolaj Sobczak, Kazimierz Wisniak, a.o.

 

Curated by Anke Kempkes

 

January 24, 7pm
The Accursed Ones, Performance by Mikolaj Sobczak & Nicholas Grafia

 

January 25, 7pm
Queer Performativity in Times of Political Polarization, Conversation with Performers Mikolaj Sobczak, Nicholas Grafia, Uel, Billy Morgan, Agata Grabowska and Filip Rutkowski with Igor Bloch. Moderated by Anke Kempkes

 

Songs of Poland
Poetry Reading by Billy Morgan

 

Capitain Petzel is pleased to announce the group exhibition On the Politics of Delicacy conceived around the Robert Anton Theatre Collection. In the early 1970s Robert Anton (1949-1984) created a surreal miniature theatre which quickly achieved cult status and fascinated audiences both in the US and Europe. By bringing together multiple influences – from Antonin Artaud’s writings on the Theatre of Cruelty, alchemist principles of transformation and hybridity, post-WWI characters of George Grosz and Otto Dix, to the eccentric creatures of Hieronymus Bosch; but also early Hollywood and Disney motives, Federico Fellini’s baroque fantasies, and pop cultural impulses of his era – Anton created a unique visual language. Due to the intimacy of his performances which often took place in his loft with a maximum capacity of 18 spectators, his plays remained something of New York’s best-kept secret, a refuge into the surreal imaginary. The exhibition gives insight into Anton’s work by showing his intriguingly sculpted figurines (effectively, his ‘actors’), props and drawings.

 

At Capitain Petzel, curator Anke Kempkes contextualises the oeuvre of Robert Anton for the first time by unfolding thematic trajectories that resonate with his work, namely the politics of the home theatre, surrealist political theatre, the concept of ‘monstrosity’ in postwar female avant-garde sculpture, a new female painterly symbolism, and queer performativity in times of political polarization. With such specific trajectories in mind, a dynamic dialogue takes place between Anton’s oeuvre and works permeating both genre and epoch by German Dada artist Hannah Höch and Spanish poet and theatre director Federico García Lorca; Anton’s theatre pioneer contemporary Tadeusz Kantor and scenographer Kazimierz Wisniak; works by Wanda Czelkowska and Liliane Lijn; post-modernist and queer artists from East and West Duggie Fields, Jimmy De Sana, Krzysztof Jung, Raúl Martínez and Zoe Leonard; and contemporary artists Yael Bartana, Joanna Piotrowska, Stanislava Kovalcikova, Karolina Jablonska, Mikolaj Sobczak, Nicholas Grafia, Billy Morgan and Uel.

 

The Robert Anton Theatre collection was previously on display at Foksal Gallery Foundation, Warsaw (2018); The Edge, Bath University Gallery (2019); and Tramway, Glasgow (2019).

 

Our special thanks go to Anke Kempkes and the Bette Stoler Collection, New York.

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Capitain Petzel freut sich, die Gruppenausstellung On the Politics of Delicacy anzukündigen, die als Ausgangspunkt erstmals in Deutschland die Robert Anton Theatre Collection präsentiert. In den frühen 1970er Jahren schuf Robert Anton (1949-1984) ein surreales Miniaturtheater, das schnell Kultstatus erlangte und das Publikum sowohl in den USA als auch in Europa faszinierte. Anton kreierte eine einzigartige Bildsprache, indem er diverse Einflüsse zusammenbrachte – von Antonin Artauds Schriften zum Theater der Grausamkeit, über alchemistische Prinzipien der Transformation und Hybridität, bis hin zu den Nachkriegscharakteren von George Grosz und Otto Dix, den exzentrischen Kreaturen von Hieronymus Bosch, aber auch frühen Hollywood- und Disney-Motiven, Federico Fellinis barocken Fantasien und popkulturellen Impulsen seiner Zeit. Aufgrund der Intimität seiner Aufführungen, die oft in einem Loft mit einer maximalen Kapazität von 18 Zuschauer*innen stattfanden, blieben seine Stücke eines von New Yorks bestgehüteten Geheimnissen, eine Zuflucht in die surreale Imagination. Die Ausstellung zeigt Antons faszinierend geformte Figuren (seine ‚Schauspieler*innen’), Requisiten und Zeichnungen.

 

Bei Capitain Petzel findet zum ersten Mal eine Kontextualisierung von Robert Antons Werk statt. Die Kuratorin Anke Kempkes kehrt die thematischen Verläufe, die in seiner Arbeit widerhallen, heraus. Dabei geht es vor allem um die politische Bedeutung des privaten Raums für queeres Theater, das surrealistische politische Theater, das Konzept von Monstrosität in der weiblichen Avantgarde der 1960er Jahre, einen neuen weiblichen malerischen Symbolismus und eine queere Performativität in Zeiten politischer Polarisierung. Vor diesem Hintergrund entfaltet sich ein spannungsreicher Dialog zwischen Antons Werk und Arbeiten weiterer Künstler*innen, die sowohl verschiedene Genres als auch Epochen durchziehen, darunter die deutsche Dada-Künstlerin Hannah Höch und der spanische Dichter und Theaterregisseur Federico García Lorca; Antons Zeitgenosse und Theaterpionier Tadeusz Kantor und Szenograph Kazimierz Wisniak; Werke von Wanda Czelkowska und Liliane Lijn; postmoderne und queere Künstler*innen aus Ost und West, wie Duggie Fields, Jimmy De Sana, Krzysztof Jung, Raúl Martínez und Zoe Leonard; sowie die zeitgenössischen Künstler*innen Yael Bartana, Joanna Piotrowska, Stanislava Kovalcikova, Karolina Jablonska, Mikolaj Sobczak, Nicholas Grafia, Billy Morgan und Uel.

 

Die Robert Anton Theatre Collection war zuvor in der Foksal Gallery Foundation in Warschau (2018), bei The Edge, Bath University Gallery (2019) und Tramway in Glasgow (2019) zu sehen.

 

Unser besonderer Dank gilt Anke Kempkes und der Sammlung Bette Stoler in New York.


  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Liliane Lijn, Queen of Hearts, 1980, Optical glass, prism, aluminium, H: 227 cm / 89.4 in.
  • The Robert Anton Theatre Collection, Photo: Jens Ziehe
  • The Robert Anton Theatre Collection: Clown 7, Clown 6, Clown 5, 1976-77
  • The Robert Anton Theatre Collection: Two Faced Creature, mid - late 1970s
  • The Robert Anton Theatre Collection: Bag Lady, early 1970s
  • The Robert Anton Theatre Collection: Afro Woman, mid - late 1970s
  • The Robert Anton Theatre Collection: Untitled, 1979, Pencil on vellum, 21 x 28 cm / 8.3 x 11 in.
  • The Robert Anton Theatre Collection: Elizabeth I, Broadway musical stage and costume design, 1973-80, Pencil on vellum, 32 x 34 cm / 12.6 x 13.4 in.
  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Karolina Jablonska, Girl with Hands (Medusa), 2017, Oil on canvas, 190 x 170 cm / 74.8 x 66.9 in.
  • Mikolaj Sobczak, The Boat, 2019, Acrylic on canvas, 125 x 200 cm / 49.2 x 78.7 in.
  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Duggie Fields, Metaphysical Leg-Pull, 1976, Acrylic on canvas, 183 x 183 cm / 72 x 72 in.
  • Jimmy DeSana, Marker Cones, 1980, C-print, 51.6 x 68.3 cm / 20.3 x 26.9 in.
  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Stanislava Kovalicikova, Misty (Foggy), 2017, Oil and wax on linen, 140 x 170 cm / 55.1 x 66.9 in.
  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Raúl Martínez, Untitled from the Series La Conquista, 1990-92, Collage / mixed media, 70 x 50 cm / 27.6 x 19.7 in.
  • Raúl Martínez, Untitled from the Series La Conquista, 1990, Collage / mixed media, 50 x 70 cm / 19.7 x 27.6 in.
  • On the Politics of Delicacy, 2020, Photo: Jens Ziehe
  • Jimmy DeSana, Sweatshirts, 1980-82, Vintage C-print, 39.4 x 59.7 cm / 15.5 x 23.5 in.
  • Nicholas Grafia, At the Gym II (Selfportrait in a Bathrobe), 2017, Acrylic, gouache, indian ink, oil and spray on canvas, 150 x 125 cm / 59.1 x 51.2 in.
  • Mikolaj Sobczak, Vanguard, 2020, Ceramic, 30.5 x 30.5 x 16 cm / 12 x 12 x 6.3 in., Photo: Jens Ziehe
  • Krzysztof Jung, Untitled, 1970s, B&W photograph printed in 2020, 31.6 x 43.8 cm / 12.4 x 17.2 in.
  • Joanna Piotrowska, XXIII/FROWST, 2013-14, Silver gelatin hand print, 130 x 160 cm / 51.2 x 63 in.
  • Duggie Fields, The Ambivalence of Nature, 1982, Acrylic on canvas, 183 x 206 cm / 72.1 x 81.1 in.




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