April 27 – June 9, 2018


Capitain Petzel freut sich zum diesjährigen Gallery Weekend Berlin die dritte Einzelausstellung des New Yorker Künstlers Kelley Walker in der Berliner Galerie anzukündigen.

 

Der Ausgangspunkt für die Arbeiten in der Ausstellung ist Kelley Walkers Auseinandersetzung
mit der Bildkultur der Werbung der 1970er und 1980er Jahre. Kelley Walker untersucht in seinen Werken, wie populäre Ikonographie durch die Zeit gefiltert, neu erfunden und kontinuierlich durch private und öffentliche Bereiche recycelt wird. Seine Arbeit wird von einer Art unermüdlicher Autokannibalisierung der Bilder angetrieben, in der sich frappierende Parallelen finden lassen, wie wir selbst Medienbilder und Kunst konsumieren.

 

Für die Ausstellung hat der Künstler mehrere großformatige Siebdrucke produziert, in denen er eine Werbeanzeige für das legendäre Plattenspielermodell PL-518 von Pioneer als Grundlage verwendet. Vor neun Jahren, in Walkers erster Ausstellung in der Galerie, bezog er sich auf dieselbe Pioneer Werbung aus dem Jahr 1973, in der Andy Warhol die Hauptrolle spielte. Der Plattenspieler löst für den Künstler außerdem Assoziationen an die New Yorker Disko-Szene der 1970er Jahre aus, auf die sich seine Arbeit »Circle in circle« von 2006 bezieht. Es handelt sich um den Abguss einer Discokugel aus Schokolade die somit kein Licht streuen kann, wie eine gewöhnliche Discokugel.

 

»You wanna know what comes between me and my Calvin’s? Nothing. «
Dieses Zitat stammt aus der berühmten Jeans-Kampagne von Calvin Klein, die Richard Avedon Anfang der 80er Jahre mit der damals fünfzehnjährigen Brooke Shields fotogra erte und damit eine große Kontroverse in den US-Medien erzeugte. Walker greift diese Werbung auf, die eine Verschiebung in der visuellen Kultur der 80er Jahre verkörpert, um zu zeigen, wie ikonische Bilder der populären Kultur Veränderungen in den sozialen und kulturellen Verhältnissen widerspiegeln können. Zu Beginn dieser Kampagne steckte die konservative Reagan-Regierung noch in ihren Kinderschuhen, aber das gesellschaftliche Echo auf die Werbung und die Gemeinsamkeiten des damals herrschenden Zeitgeistes mit dem heutigen sind in Walkers Augen unverkennbar. Sie offenbaren das ganze Spektrum zwischen verlogenem Optimismus und geradezu diffamierender Bigotterie.

 

Den dritten Werkblock in der Ausstellung bilden vier vertikal und drei horizontal installierte Siebdruck- und Collagearbeiten auf Leinwand aus Walkers fortlaufender Serie der »brick works«. Deren Grundlagenstruktur setzt sich aus gescannten, einzelnen Ziegelsteinen zusammen, die in einer regelmäßigen Formation am Bildschirm angeordnet und im Vierfarbdruck auf Leinwand übertragen werden. Die Fuge zwischen den Ziegeln ist eine Collage aus verschiedenen Vogue Magazinen des Jahres 1980. Die so entstandenen Bildtafeln bewegen sich zwischen Illusionismus und Flachheit, da jede der zwanzig Zentimeter schmalen Leinwandstreifen gleichzeitig eine Backsteinmauer und eine Variation eines abstrakten Rasters darstellt.

 

Kelley Walker (* 1969, Columbus, Georgia) lebt und arbeitet in New York. Seine Werke wurden international ausgestellt, u.a. mit Einzelausstellungen im MAMCO, Genf (2017); Contemporary
Art Museum St. Louis (2016); Manchester Art Gallery (2012). Seine Ausstellung im Le Magasin – Centre National d’Art Contemporain in Grenoble tourte 2007 in das Wiels Contemporary Art Center in Brüssel.

 

 

 

Capitain Petzel is pleased to announce the third solo exhibition of New York artist Kelley Walker at the gallery for this year’s Gallery Weekend Berlin.

 

Kelley Walker’s exploration of image culture in advertising of the 1970s and 1980s is the starting point for the works on view. In his works Kelley Walker explores how popular iconography is filtered by time, reinvented, and continually recycled through private and public contexts. His work is driven by a kind of tireless auto-cannibalization of images, a method that bears striking parallels to how we consume media images and art.

 

For the exhibition, the artist has realized several large-scale screen prints, based on an advertisement for the legendary Pioneer PL-518 turntable. Nine years ago, in Walker’s first exhibition at the gallery, he referenced the same Pioneer advertisement starring Andy Warhol in the year 1973. For Walker the turntable is also associated to the New York disco scene of the 1970s, to which his work »Circle in circle« from 2006 refers. The work is a disco ball cast in chocolate and therefore unable to scatter light as a regular disco ball.

 

»You wanna know what comes between me and my Calvin’s? Nothing,«
This quote from the famous jeans campaign by Calvin Klein from the early 1980’s, shot by Richard Avedon and featuring the then fifteen-year-old Brooke Shields, created a major controversy in the US media. Walker takes this campaign that epitomizes a shift in the visual culture of that period to explore how iconic imagery of popular culture can reflect change in the social and cultural texture. At the start of the campaign, the conservative Reagan administration was still in its infancy, but the social impact of the campaign and the similarities between the then prevailing zeitgeist and that of today are unmistakable to Walker, revealing the entire spectrum from hypocritical optimism to downright defamatory bigotry.

 

The third body of work in the exhibition consists of four vertical and three horizontally installed screen prints and collage compositions on canvas from Walker’s series of »brick works.« Their basic structure consists of scanned individual bricks arranged in an indexical formation and then printed onto canvas using the CMYK printing process. The mortar for the bricks is a collage of Vogue magazines from 1980. These panels hover between illusionism and flatness, as each of the twenty centimeter wide strips of canvas simultaneously represents a brick wall and a variation on an abstract raster screen.

 

Kelley Walker (* 1969, Columbus, Georgia) lives and works in New York. His works have been exhibited internationally in solo exhibitions at, among others, MAMCO, Geneva (2017); Contemporary Art Museum St. Louis (2016); and Manchester Art Gallery (2012). His 2007 exhibition at Le Magasin – Centre National d’Art Contemporain in Grenoble toured to Wiels Contemporary Art Center in Brussels in the same year.

 


  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Circle in circle", 2006, cast chocolate with fiberglass and aquaresin, wood and metal armature, motor, chain, 40.6 cm diameter / 16 inches in diameter © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Stacked Pioneer PL-518_2", 2018, acrylic ink on silkscreen on aluminum frame, 208.3 x 142.2 x 3.8 cm / 82 x 56 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Stacked Pioneer PL-518_4", 2018, acrylic ink on silkscreen on aluminum frame, 208.3 x 142.2 x 3.8 cm / 82 x 56 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Kelley Walker, "Untitled", 2018, four-color process silkscreen with acrylic ink on canvas; October Vogue 1980, October Vogue France 1980, February Vogue 1980, June Vogue 1980, each: 243.8 x 19.4 cm / 96 x 7.6 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Untitled 1980 Brooke Shields Jerry Hall Calvin Klein Jeans", 2017, four-color process silkscreen on MDF, 7 panels, each: 50.8 x 50.8 cm / 20 x 20 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Stacked Pioneer PL-518_1", 2018, acrylic ink on silkscreen on aluminum frame, 208.3 x 142.2 x 3.8 cm / 82 x 56 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Untitled", 2018, four-color process silkscreen with acrylic ink on canvas; September Vogue 1980, March Vogue 1980, November Vogue France 1980, each: 19.4 x 243.8 cm / 7.6 x 96 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Untitled 1980 Brooke Shields with Bio", 2017, four-color process silkscreen on MDF, 7 panels, each: 40.6 x 40.6 cm / 16 x 16 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Stacked Pioneer PL-518_3", 2018, acrylic ink on silkscreen on aluminum frame, 208.3 x 142.2 x 3.8 cm 7 82 x 56 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Installation view: Kelley Walker, April 27 – June 9, 2018 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Sleeve", 2017, acrylic ink on Coventry Rag Smooth paper, Paper Dimensions: two prints, each: 99.1 x 99.1 cm / 39 x 39 inches, Framed Dimensions: each frame: 124 x 124 cm / 48,8 x 48,8 inches, © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Jens Ziehe
  • Kelley Walker, "Untitled (Screen to Screen)", 2017, acrylic silkscreen ink with graphite on silkscreen on aluminum frame, three screens each: 162.6 x 106.7 x 3.8 cm / 64 x 42 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert
  • Kelley Walker, "Untitled (Screen to Screen)", 2017, acrylic silkscreen ink with graphite on silkscreen on aluminum frame, 162.6 x 106.7 x 3.8 cm / 64 x 42 x 1.5 inches © the artist, courtesy Paula Cooper Gallery, New York and Capitain Petzel, Berlin, photo: Steven Probert




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