Cloak and Dagger

June 21 – August 26, 2017



Capitain Petzel freut sich die zweite Einzelausstellung von Sarah Morris zu präsentieren. Betitelt nach Fritz Lang´s Film noir »Cloak and Dagger« von 1946, verweisen die Arbeiten in der Ausstellung auf die von Lang besetzte fiktive, innere und äußere Architektur seiner Filme. Für die Ausstellung realisiert die Künstlerin ein großes Wandgemälde mit dem Titel »Elixir«, sowie eine Reihe von neuen Gemälden und Zeichnungen. Außerdem sind der Film »Finite and Infinite Games« und ein neuer Film, mit dem Titel »Mimosa Tank: A Prologue for a Film«, zu sehen.

 

In »Finite and Infinite Games«, ein Film der Anfang diesen Jahres fertigestellt wurde, inszeniert

Morris einen philosophischen Konflikt durch die Nebeneinanderstellung einer Lesung des

deutschen Theoretikers, Autors und Filmemachers Alexander Kluge mit der leeren, noch nicht

geöffneten Elbphilharmonie in Hamburg. Morris sieht diesen Raum als „Leerstelle“. Sie verwebt die Bilder des Konzertsaals mit Kluge´s Vortrag aus dem Buch »Finite and Infinite Games« (1986) von James P. Carse, sowie einem Gespräch, welches sie mit ihm darüber führt. Dieser wegweisende Text präsentiert zwei gegensätzliche Weltsichten hinsichtlich der Strukturierung von Aktivität, Politik, Denken, Navigation, Strategie und Kreativität. Morris lässt Kluge über seine frühen Jahre als Anwalt des Instituts für Solzialforschung in Frankfurt a. Main unter Theodor W. Adorno und Max Horkheimer sprechen; danach arbeitete er für Fritz Lang und wurde schließlich zu einem der Hauptvertreter des Neuen Deutschen Films. Carses Theorie der Spieltypen rückt in den Mittelpunkt und schließt alle soziologischen und individuellen Bewegungen ein, ob ästhetischer oder anderer Natur und hinterfragt die Rolle des Künstlers in dieser Konstellation. Im Zentrum einer von Morris und Kluge dargelegten Dichotomie stehen die Beziehungen zwischen der Freiheit unendlicher Möglichkeiten einerseits und den regelbasierten Vorgängen endlicher Spiele andererseits.

 

Infolge ihres Dialogs und ihrer Freundschaft beschlossen Morris und Kluge den Film »Mimosa Tank: A Prologue for a Film«  gemeinsam zu entwickeln. Am Anfang stand Morris‘ Interesse an Fritz Langs Geschichte, die 1964 in Beverly Hills erzählt wurde, nach welcher ihm Propagandaminister Josef Goebbels angeboten hatte die Direktion der deutschen Filmstudios UFA zu übernehmen; von seiner möglichen Vereinnahmung und schließlich seiner Absage an Goebbles. Es ist die Geschichte eines Fehlstarts und einer Neuausrichtung, sowohl global wie politisch – auf ähnliche Weise wie Theodor W. Adorno Kluge überhaupt erst zu Lang geschickt hatte, um ihm sein Interesse am Film auszureden. »Mimosa Tank: A Prologue for a Film« der noch zu einem längeren Film erweitert werden soll, wird seine Premiere bei Capitain Petzel haben. Er ist eine Hommage an Fritz Lang und spielt sowohl mit der Geschichte des Regisseurs als auch mit der des Stummfilms.

 

Morris beschreibt ihre malerische und filmische Arbeit als gleichberechtigte Aktivitäten in ihrer künstlerischen Praxis – als „zwei Seiten der gleichen Medaille“. Morris erschafft durch Visionen des Spiels, der Möglichkeit und der Intrige einen neuen Ort der Politik. Ihre Gemälde, umgesetzt in Lackfarben auf quadratischen Leinwänden, erinnern an algorithmische Raster und halten die Essenz des Augenblicks fest. Innerhalb dieses Rahmens werden Verschwörungen, QR-Codes, optische Klangdiagramme, Filmplakate oder Medikamentenverpackungen als legitime Zielscheiben betrachtet.

 

Sarah Morris (*1967 in den USA) lebt und arbeitet in New York. Ihre Werke wurden international ausgestellt, mit Einzelausstellungen in der Kunsthalle Wien (2016), M Museum Leuven (2015), Kunsthalle Bremen (2013), Wexner Center for the Arts, Columbus (2012), K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2010), Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2009), Museo d’Arte Moderna di Bologna (2009), Lenbachaus, München (2008), Fondation Beyeler, Basel (2008), Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam (2006), Kestner Gesellschaft, Hannover (2005), Palais de Tokyo, Paris (2005), Moderna Museet, Stockholm (2005), Kunstforeningen, Kopenhagen (2004), Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (2001), Kunsthalle Zürich (2000).

 

 

 

 

Capitain Petzel is pleased to announce the second solo exhibition of New York-based artist Sarah Morris, titled after the film noir classic »Cloak and Dagger« directed by Fritz Lang. The exhibition point towards the fictional, internal and external architectural landscape inhabited by Lang. For  the show the artist realizes the large site-specific wall painting »Elixir« and a series of new paintings and drawings. Morris´s film »Finite and Infinite Games« as well as a new film »Mimosa Tank: A Prologue for a Film« will be on view.

 

»Finite and Infinite Games« which Morris completed earlier this year, casts German theorist, writer and filmmaker Alexander Kluge in a philosophical conflict and performance juxtaposed to the empty and not yet opened Elbphilharmonie in Hamburg. Morris sees this space as a »void«. She used the concert hall in juxtaposition with a reading and dialogue between Alexander Kluge and herself on James P. Carse’s book »Finite and Infinite Games«, published in 1986. The seminal text lays out two opposing world-views of structuring activity, politics, thinking, navigation, strategy and creativity. Morris asks Kluge to speak of his beginnings as the Frankfurt School’s lawyer, later working for Fritz Lang and eventually becoming one of the main figures of New German Cinema. Carse’s game theory becomes a focal point and encompasses all sociological and individual movements, whether aesthetic or otherwise, and questions the role of the artist in this scenario. The relations between the freedoms of infinite possibilities versus the rule-based operations of finite game playing are at the center of a dichotomy laid out by Morris and Kluge.

 

As a result of their dialogue and friendship, Morris and Kluge decided to collaborate on »Mimosa Tank: A Prologue for a Film«. This film began with Morris´s interest in Fritz Lang´s story told in Beverly Hills in 1964 regarding his invitation by Propaganda Minister Josef Goebbels to become the head of German film studio UFA; Lang´s possible co-optation and ultimately refusal. This  story of a false start and navigation both globally and political, is akin to Theodor W. Adorno sending Kluge to Lang in the first place in order to deter Kluge´s interest in film. The work, to be expanded into a longer film, will have it´s premiere at Capitain Petzel. »Mimosa Tank« a homage to Fritz Lang, plays with both the director´s story and the silent film.

For Morris painting and film-making are »two sides of the same coin« and equal important to her practice. Through each medium the artist creates a new place of politics, creating visions of play, possibility and intrigue. Executed in household gloss paint on square canvases, Morris’s paintings, redolent with algorithmic grids, capture the essence of the moment. Within this framework, con-spiracies, QR codes, visual sound diagrams, film posters or pharmaceutical packaging are fair game.

 

Sarah Morris (b. 1967, American) lives and works in New York. She has exhibited internationally including solo exhibitions at the Kunsthalle Wien (2016), M Museum Leuven (2015), Kunsthalle Bremen (2013), Wexner Center for the Arts, Columbus (2012), K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2010), Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2009), Museo d’Arte Moderna di Bologna (2009), Lenbachaus, München (2008), Fondation Beyeler, Basel (2008), Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam (2006), Kestner Gesellschaft, Hannover (2005), Palais de Tokyo, Paris (2005), Moderna Museet, Stockholm (2005), Kunstforeningen, Kopenhagen (2004), Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (2001), Kunsthalle Zürich (2000).

 

 


  • Sarah Morris, "Conversation", 2017, Household gloss paint on canvas, 152.5 x 152.5 cm / 60 x 60 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "Black and White Vertical Power", 2017, Household gloss paint on canvas, 214 x 214 cm / 84.3 x 84.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "Elixir", 2017, Household gloss paint on wall, 10 m x 5,6 m, © the Artist, Courtesy Capitain Petzel
  • Sarah Morris, "Der Tiger von Eschnapur", 2017, drawing on paper, 84.5 x 59.2 cm / 33.3 x 23.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Eyes of Laura Mars", 2017, drawing on paper, 104 x 68.5 cm / 41 x 27 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Emmanuelle", 2017, drawing on paper, 40 x 27.5 cm / 15.8 x 10.8 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Rozlouceni se vcerejskem", 2017, drawing on paper, 38.5 x 27.2 cm / 15.2 10.7 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "1501 Summit Ridge Drive", 2017, Household gloss paint on canvas, 122 x 122 cm / 48 x 48 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "Metropolis", 2017, Household gloss paint on canvas, 90 x 90 cm / 35.4 x 35.4 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "M", 2017, Household gloss paint on canvas, 90 x 90 cm / 35.4 x 35.4 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "All the President's are Men", 2017, drawing on paper, 72 x 51 cm / 28.4 x 20 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Finite and Infinite Games", 2017, 16:9, HD video, Duration: 40:19 mins
  • Sarah Morris, "Eagle", 2017, Household gloss paint on canvas, 90 x 90 cm / 35.4 x 35.4 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "June 2017", 2017, Hosehold gloss paint on canvas, 90 x 90 cm / 35.4 x 35.4 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin, photo: Christopher Burke
  • Sarah Morris, "M", 2017, drawing on paper, 83.7 x 59.2 cm / 33 x 23.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Rancho Notorious", 2017, drawing on paper, 83.7 x 59.2 cm / 33 x 23.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Dr. Mabuse", 2017, drawing on paper, 83.7 x 59.2 cm / 33 x 23.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin
  • Sarah Morris, "Cat People Japanese Version", 2017, drawing on paper, 72.5 x 51.5 cm / 28.5 x 20.3 inches © the Artist, Courtesy Capitain Petzel, Berlin