April 28 – June 3, 2017


Capitain Petzel freut, sich die zweite Einzelausstellung mit neuen Werken von Charline von Heyl zu präsentieren.

 

“Ein Werk, so dachte er, war etwas, bei dem das Material fast nichts war, das Gefüge fast alles; etwas, das im Stillstand, ohne besonderes Schwungrad, in Bewegung war; bei dem alle Elemente einander in Schwebe hielten; das offen war, jedermann zugänglich, durch Gebrauch nicht abnutzbar.”

– Peter Handke, “Nachmittag eines Schriftstellers”

 

 

Charline von Heyl erschafft Gemälde, die als sich selbsterneuernde visuelle Ereignisse fungieren, als enigmatische Präsenzen, die den Betrachter wortlos verführen oder verstören. Sie sind oft lustig, haben aber dabei auch keine Angst vor poetischer Tiefe oder sogar Pathos. Die Farben aktivieren: sie bewegen, entleeren sich und laden sich wieder auf, abhängig von Tageszeit und Position des Betrachters. Interferenzfarben, deren Natur es ist auf paradoxe Weise mit dem Licht zu agieren, bringen die Hierarchie der Tonalität durcheinander. Kupfer, Aluminium, schmutzig wirkende Pastell- farben, Kohlepulver, Fluoreszierendes, aber auch graphisches Schwarz und Weiß werden in instabilen und kaputten Schichten aufgetragen, was unterschiedliche Stimmungen und Gefühle hervorruft.

 

Die Zeichnung ist ein wichtiges Element, obwohl die Linien und Gesten sich eher in Umrissen ver- stecken als auf ihrer autonomen Behauptung zu bestehen. Durch Wiederholung entstehen Muster, durch Muster entsteht Bewegung oder Stabilisierung, Spannung oder Auflösung. Die narrativen Elemente lassen eigene Energien entstehen, lösen aber niemals Versprechen ein. Gemeinsam verlangsamen oder beschleunigen Komposition, Farben und Linien den Blick, dehnen oder verformen den Moment des Sehens, verwandeln damit Zeit in Raum und lassen das Bild zum Objekt werden.

 

Von Heyl setzt eher auf visuelle Effekte als auf die direkte Wirkung einer haptischen Oberfläche. Dabei zieht sie die Sachlichkeit von Acryl der verführenden Beschaffenheit von Impasto-Malerei und Öl vor. Pinselstriche sind nicht erkennbar, wodurch das Bild oft fast wie gedruckt wirkt. Aus einer komplett glatten Oberfläche heraus dehnen sich die Arbeiten aus oder ziehen sich in sich zurück. Aufgemalte “Aufkleber” zerstören Illusion mit Illusion da, wo die Gefahr besteht, dass das Gemälde sich in sich selbst verlieben könnte.

 

Charline von Heyl lebt und arbeitet seit 1996 in den USA.

 

 

 

 

Capitain Petzel is pleased to announce its second solo exhibition of new works by Charline von Heyl.

 

“Work, he thought, is something in which material is next to nothing, structure almost everything; something that rotates on its axis without the help of a flywheel; something whose elements hold one another in suspense; something open and accessible to all, which cannot be worn out by use.”

– Peter Handke, “The Afternoon of a Writer”

 

 

Charline von Heyl creates paintings that function as self-perpetuating visual events, enigmatic pre- sences silently seducing or disturbing the viewer. They are often funny, but not afraid of poetic depth and even pathos. The colors are active: they shift, empty out or recharge depending on the time of day and the position of the viewer. Interference colors made to engage paradoxically with light con- fuse the hierarchy of tonality. Copper, aluminum-flakes, dirty pastels, charcoal powder, fluorescents but also graphic black and white are laid down in unstable and abused layers to provoking different moods and feelings.

 

Drawing is important, even though line and gesture hide mostly in the contours, creating shapes. Repetition creates pattern, pattern creates agitation or stabilization, tension or dissolution. There will be narrative elements delivering their own kind of energy, never keeping their promise. Composition, color and line slow down and accelerate the eye, stretching and morphing the moment of seeing, turning time into space and image into object.

 

Von Heyl relies more on visual effects then the visceral agency of a build-up surface. The matter-of- factness of acrylic paint is favored over the seductive materiality of impasto oil. There are no brush- strokes, the image seems to be printed rather then painted. The work reaches out or retracts just optically from a completely flat surface. Painted-on “Stickers” deflate illusion with illusion where the painting is in danger of falling in love with itself.

 

Charline von Heyl lives and workes in the USA since 1996.

 


  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Boomerang (Aboriginal Sin)", 2017, Acrylic and oil on linen, 208.3 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Great Train Robbery", 2017, Acrylic and spry paint on linen, 208.3 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Old Fish New Fish", 2016, Acrylic and oil on linen, 208.3 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Samurai Rabbit", 2017, Acrylic on barkcloth on canvas, 72 x 76.5 x 4 cm / 28.3 x 30 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Crash Course (Atalante)", 2016, Acrylic on linen, 172.5 x 208.5 x 4 cm / 68 x 82 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Vald-In-Zam-Kite", 2016, Acrylic, charcoal and mica flakes on linen, 208.3 x 183 x 4 cm / 82 x 72 x 1.6 inches inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Lost Keeper", 2017, Acrylic, spray paint and charcoal on linen, 208.3 x 183 x 4 cm / 82 x 72 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Local Yokel From Outer Space", 2014, Acrylic and oil on linen, 208.3 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Rememble", 2016, Acrylic, charcoal, spray paint, pastels and mica flakes on linen, 208 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Dark Nouveau", 2017, Acrylic and charcoal on linen, 208.3 x 198 x 4 cm / 82 x 78 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Russian Jazz", 2016, Acrylic on linen, 208 x 188 x 4 cm / 82 x 74 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Dunesday", 2016, Acrylic on linen, 157.5 x 152.5 x 4 cm / 62 x 60 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Plato‘s Pharmacy", 2015, Acrylic on linen, 157.5 x 152.5 x 4 cm / 62 x 60 x 1.6 inches © the artist, Berlin, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Nasi Goreng", 2017, Acrylic on linen, 286.6 x 56.6 x 4 cm / 34 x 22 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Bait Ball", 2017, Acrylic, spray paint and charcoal on linen, 218.5 x 208.5 x 4 cm / 86 x 82 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Charline von Heyl, "Black Moon Shanty", 2017, Acrylic, charcoal and oil on linen, 228.5 x 274.5 x 4 cm / 90 x 108 x 1.6 inches © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe
  • Installation view: Charline von Heyl, April 28 – June 3, 2017 © the artist, photo: Jens Ziehe